Vroeger versus nu

Reizen boeken is tegenwoordig ontzettend gemakkelijk. Dat is het niet altijd geweest. Wanneer je eens stil gaat staan bij het concept van de vakantie, dan valt op dat het een moderne trend is om jaarlijks op vakantie te gaan. In het verleden wisten mensen niet eens wat vakantie was. Wanneer zij een dag niet hoefden te werken, konden zij bezig in de tuin, of konden ze even bijkomen. Vanaf de negentiende eeuw zien we dat de rijkere mensen veel op vakantie beginnen te gaan. Reizen is dan nog niet zo makkelijk, er moet gebruik gemaakt worden van geld en contacten om ergens te kunnen komen (het gaat hier ook vaak om een tweede huis ergens). Pas in de 20ste eeuw wordt het normaal om veel op vakantie te gaan, al is dat vooral het geval in de tweede helft van de eeuw.

De populariteit van vakanties

We nemen de vakanties van de negentiende eeuw even niet mee, omdat het hier vaak gaat om de mensen met veel geld. Het is leuker om te kijken naar de normale mensen, de werkende klasse om het zo maar eens te noemen. In de periode na de Eerste Wereldoorlog werd het normaal om dagjes uit te gaan, op zoek te gaan naar vermaak in de weekenden en reisjes te boeken. Deze lagen allemaal op kortere afstanden, maar op het moment dat de crisis en de Tweede Wereldoorlog komen, wordt deze opkomende trend al snel afgebroken. In de periode na de Tweede Wereldoorlog zijn de mensen die grote reizen ondernemen niet op zoek naar vakantie. Zij emigreren. De overige mensen leven sober, bouwen het land weer op en leven in de herinnering van de oorlog.

Pas rond de jaren ’60 begint er een massale beweging te komen in het aantal vakanties en het aantal mensen dat op vakantie gaat. Langzaam komen er reisgenootschappen, maar de vakanties zijn nog wel zo duur dat mensen lange tijden moeten sparen om ergens heen te kunnen. Een vakantie per jaar is niet haalbaar, maar het is duidelijk dat er beweging in komt.

Op het moment dat het internet breed genoeg geworden is om een rol van betekenis te spelen, wordt het bijzonder normaal om op vakantie te gaan. Hier gaat het niet meer om een vakantie per jaar, het gaat om meerdere vakanties op jaarbasis met verschillende bestemmingen, vaak ver weg. Waar in de voorgaande periode de meeste mensen naar Zeeland, de Ardennen en andere nabijgelegen gebieden gingen, worden de reizen nu steeds exotischer. Australië, Canada en Thailand zijn voorbeelden van bestemmingen die ineens een haalbare kaart worden voor veel mensen. Dit heeft niet alleen te maken met het internet zelf. Het heeft ook te maken met grotere vliegtuigen, betere mogelijkheden en meer concurrentie op het gebied van de vakanties. Dat maakt het interessant, want we kunnen steeds vaker op vakantie en dat voor minder geld.

Daardoor is er een compleet nieuwe markt ontstaan. Mensen die even een weekend in Londen doen, of een paar dagen naar Parijs gaan. Niet eens tijdens de vakantie, maar gewoon even tussendoor, om bij te komen. En vooral ook omdat het kan.